Verhuur, verkoop en werkplaats
Bel ons op
0561 - 700 205

Dromen, denken, overleggen, hard werken en hard genieten.

Deel 1:

Het is 2020, mijn vriendinnetje is zwanger en de hele wereld staat op z’n kop vanwege het Coronavirus. Tot begin 2020 hadden we samen een heerlijk leventje, hard werken en veel genieten. Lekker veel reizen, af en toe een feestje en natuurlijk flink sporten. Door zo’n Coronacrisis en de komst van een heel erg gewenste baby gaat er natuurlijk wel het een en ander veranderen.

We vragen ons af hoe we ons leven net zo leuk houden als voor die tijd en tegelijkertijd wel de beste zorg voor ons kindje kunnen bieden. Al snel kwamen we tot de conclusie dat onze ‘verre reizen plannen’ wel een tijdje de koelkast in kunnen. Reizen naar wat minder ontwikkelde gebieden met zo’n kleine baby is niet heel praktisch. Ook het sporten, de terrasjes op zonnige dagen en de feestjes moeten misschien wat anders ingericht worden.

Langzaam begint het idee om een eigen camper te kopen te ontstaan. Het zou wel heel leuk zijn als die camper gewoon helemaal ingericht met onze eigen spullen altijd vakantieklaar staat voor de deur. Bezoekjes aan verre vrienden en familie kunnen we dan voortaan in twee dagen doen en reizen met een baby in een camper is hartstikke comfortabel. Snel volgen ook al talloze bestemmingen waar we ooit wel een keer naartoe willen. Italië, Noord Macedonië, Lapland in de winter, Portugal en als we er ooit de tijd voor kunnen vinden misschien zelfs Azië of Centraal Azië.

Een ‘standaard’ camper is misschien niet het ideale voertuig voor ons, een camper met vierwielaandrijving past eigenlijk wel wat beter bij onze ideeën. Het enthousiasme begint al aardig te groeien en we gaan direct op zoek naar mogelijke 4×4 campers of een 4×4 bus die we om kunnen bouwen. Helaas is er op dat gebied heel weinig te vinden, ze zijn te zwaar te lomp, te oud, te duur of veel te veel ervaring. Een enkele oude brandweerauto of ambulance zou nog in aanmerking kunnen komen maar na wat bezichtigingen en veel speurwerk hebben we dat plan ook maar laten varen. Zo’n oude brandweerwagen is wel leuk maar het blijft een oude machine met een ‘smerige’ motor die niet overal toegelaten wordt.

Op 12 december is het dan zover, onze prachtige zoon Daan is geboren! We zijn helemaal in de wolken maar het camperplan blijft wel in ons achterhoofd zitten. Op een van de laatste dagen van 2020 kopen we een mooie Mercedes Sprinter met een dubbele cabine en vierwielaandrijving. Geen bus maar een chassis-cabine met een laadbak die we willen gaan demonteren zodat we een mooie basis hebben voor een helemaal nieuwe camperopbouw.

De maand januari wordt een maand van ideeën bedenken, schetsen, opnieuw beginnen, schetsen en uiteindelijk de hele camper opbouw in 3D uittekenen. Heel leuk om mijn oude vak weer eens te beoefenen. Als de tekeningen een beetje vorm beginnen te krijgen begint de zoektocht naar mooie materialen. De camper is in basis wat zwaarder dan een standaard chassis dus eigenlijk moeten we wat lichter proberen te bouwen door het gebruik van hoogwaardige materialen.

Deel 2:

Na het uitzoeken van de belangrijkste materialen kan dan eind januari de echte bouw beginnen. De eerste klus is het maken van het frame voor de vloer en de verstevigingen in de zijwanden. Als deze spullen klaar zijn dan kan daar een sandwich paneel van geperst worden. In de vloer moeten wat kabeldoorvoeren voor het leidingwerk (gas, water en elektra) gemaakt worden zodat ik straks alles netjes weg kan werken. Om te voorkomen dat leidingen kunnen bevriezen maak ik alles door de vloer, en niet onder de bodem in de koude buitenlucht.

Terwijl de panelen gemaakt worden kan ik mooi aan de slag met de kasten voor het interieur. Om gewicht te besparen en omdat we het mooi vinden maak ik paneeldeuren met een stevige buitenrand en een dunne binnenkant. Het interieurbouwen is grotendeels nieuw voor mij dus dat vergt even wat extra inspanning. Na flink wat zaag-, frees-, schuur- en timmerwerk begint het uiteindelijk al heel wat te lijken. Er zijn tegenwoordig zo veel mooie materialen verkrijgbaar om het er heel professioneel uit te laten zien. Zo hebben we gekozen voor soft-close sluitingen op alle deuren en lades, fraaie laderails met geïntegreerde zijwanden en zelf-sluitende grendels zodat we niet kunnen vergeten om de kasten te vergrendelen als we gaan rijden.

Dat schilderen is nooit mijn grootste hobby geweest maar gelukkig was dat een klusje wat we thuis konden doen zodat Kim daar ook mooi bij kon helpen. Heel blij met dit mooie resultaat!

Op het dak van de camper willen we een stoere dakrails maken, in deze rails kunnen we mooie de verplichte verlichting en de verstralers verwerken. Omdat de panelen voor de vloer en wanden nog niet klaar zijn is dit een mooi klusje om tussendoor aan te pakken. De dakrail ziet er straks heel robuust uit maar het is gemaakt van hele dunne aluminium buis en kunststof bochten om gewicht te besparen. Met op maat gemaakte steunen wordt hij straks op het dak van de camper bevestigd. Hoe dat er precies uit komt te zien verklap ik later.

Als in maart de panelen klaar zijn dan kan ik mijn mouwen pas echt opstropen, nu kan de bouw echt van start en wordt er ook snel wat resultaat zichtbaar. We hebben natuurlijk een fantastisch plan uitgedacht maar nu zal blijken of alles ook zo wordt zoals we voor ogen hebben.

Eerst begin ik met het plaatsen van de vloer op het chassis. Ik zet hem nu tijdelijk even vast met een paar bouten omdat ik de opbouw later nog moet kunnen verplaatsen voor het afwerken van de wanden. In de vloer maak ik gaten om de leidingen op te sporen die ik er al had ingemaakt. Ook worden de uitsparingen voor de wielen en bergruimte, de sleuven voor de afvoerleidingen en de voorbereiding voor de gaskast gemaakt.

Als de bewerkingen van de  vloer grotendeels klaar zijn wordt het tijd om de voorwand en de achterwand te plaatsen. De verbinding met de vloer en de wanden moet natuurlijk heel sterk zijn dus daar gebruik ik een polymeer kit voor. Deze kit heeft een hele hoge lijmsterkte, hecht op veel ondergronden en is blijvend elastisch.