Verhuur, verkoop en werkplaats
Bel ons op
0561 - 700 205

Annulering camperhuur i.v.m. Coronavirus

We krijgen i.v.m. de Coronavirus-uitbraak – begrijpelijkerwijs – veel vragen momenteel:
“Moet ik mijn vakantie annuleren door het Corona-virus?”
“Waar kan ik nog naar toe met de camper?”

Voor ons is deze situatie ook lastig en ingewikkeld. Dit hadden wij – en niemand – voorzien. Zie ook het bericht Noodrem op onze site.
We zitten in een spagaat tussen redelijkheid naar onze klanten en de continuïteit van ons bedrijf.


Annulering conform voorwaarden

We hanteren bij annulering de vooraf afgesproken condities:

– Annuleren kan conform onze algemene voorwaarden (zie onderaan deze pagina)
– Indien de gereserveerde camper vlak voor vertrek nog beschikbaar is dan kunt u deze alsnog huren. De gemaakte annuleringskosten worden dan weer verrekend met de huurprijs.
– Verrekening van de annuleringskosten kan alleen als het exact dezelfde periode en dezelfde camper betreft.

Er wordt veel geannuleerd. Veel klanten hebben begrip voor de situatie. Er wordt ook wel eens iemand boos en eigenlijk snappen we dat ook wel.
Zuur verdiende spaarcenten zijn door een annulering zomaar weg. Geen leuke campervakantie meer en wel (een deel van) het geld weg.
We snappen dit heel goed.

Annuleringsverzekeringen
Van diverse klanten horen we dat ook veel annuleringsverzekeringen niet willen uitbetalen, vaak omdat u als huurder ‘niet kunt aantonen dat uw reis naar het buitenland gaat’.

We horen echter ook dat het soms de moeite loont om hier nog wat werk van te maken. We hebben al een aantal malen gehoord dat mensen die hier bezwaar tegen maakten, alsnog gecompenseerd werden door de verzekeraar. Dat kan dus wel degelijk lonen.

Als u niet kunt aantonen dat uw reisbestemming naar het buitenland ging dat kunnen wij dat eventueel op uw reservering zetten.


Voucher?
We zitten met z’n allen in een situatie die niemand voorzien had. We worstelen hier best wel mee. Intussen hebben we met diverse partijen overlegd, waaronder een aantal concullega’s en de BOVAG. Maar niemand heeft de voor iedereen passende oplossing…..

Veel reisorganisaties bieden vouchers aan waarmee er later alsnog op reis te kunnen.
Dit komt vooral ook omdat veel reisorganisaties verplicht zijn om bij annulering vanwege corona het geld terug te geven, danwel een voucher aan te bieden.

Het grote verschil is alleen dat wij geen reisorganisatie/reisbureau zijn.
Wij verhuren u alleen een voertuig. Dus bij ons gelden geen ANVR/SGR-reisvoorwaarden of iets dergelijks.


Geen dealtjes – voor iedereen gelijk
Wij hebben onze verplichtingen/afspraken naar eigenaren (van campers die we in bemiddeling verhuren), ons personeel wat we door moeten betalen en andere vaste (rente) lasten die wel gewoon doorgaan.
Daarbij willen we ook niet dat we bij de ene klant een dealtje maken en bij de andere niet. We doen het bij iedereen gelijk. Dat vinden we wel zo eerlijk.

We zitten echt in een heel lastige situatie. De komende maanden redden we ons wel, want we zijn een gezond bedrijf met reserves.
Maar de onzekerheid over hoe lang het gaat duren en hoe de situatie later in het jaar zal zijn maakt het lastig.

Eigenaren
Wij verhuren veel campers ‘in bemiddeling’. Deze campers zijn niet ons eigendom en het grootste deel van de huursom is een opbrengst voor deze eigenaren.

Met deze eigenaren hebben we duidelijke afspraken over hoe om te gaan met annuleringen. Als we hier van afwijken en een eigenaar wil of kan hier niet aan meewerken dan is het zijn/haar goed recht. Als wij dan met u als huurder wat een meer coulante annulering afspreken mag dat uiteraard, maar dat moeten wij dan betalen.
U zult begrijpen dat wij deze kosten ook niet op ons kunnen/willen nemen.


Maar jullie krijgen toch steun van de overheid?

Eerlijk gezegd valt dat wel een beetje tegen…..
Het vergt iets te veel uitleg om alle details uit te leggen – en we willen hier ook niet over klagen, maar zoals het nu lijkt komt het erop neer dat eigenlijk alleen gebruik kunnen maken van uitstel van de betaling van de BTW. En dat betreft dus uitstel. Het zal een keer betaald moeten worden.

Alle andere regelingen zijn voor ons niet van toepassing of de condities zijn zo ongunstig dat dit voor ons niet interessant is. We zullen het zoveel mogelijk zelf moeten doen.


Hebt u nog even geduld?

Vooral de mensen waarbij wij veel annuleringskosten in rekening gebracht moeten worden zouden we graag tegemoet komen in de hoge annuleringskosten.

We hebben hiervoor echt even tijd nodig:
– Tijd voor overleg met al onze eigenaren: zien we met z’n allen mogelijkheden om onze huurders tegemoet te komen?
– Tijd om te kijken hoelang de reisbeperkingen blijven. Zolang hier geen ‘licht aan het einde van de tunnel is te zien’, kunnen we nog niets geven
– Tijd om een impactanalyse te maken van de (financiële) gevolgen voor onze onderneming. Want als wij het niet redden, hebt u helemaal niets…..
– Tijd om iets te bedenken wat voor zoveel mogelijk mensen passend is
– Tijd om een regeling te bedenken wat voor al onze klanten gelijk(waardig) is


Toezegging

Voor de duidelijkheid: dit is geen toezegging dat u mag rekenen op een tegemoetkoming in de kosten, maar wel een toezegging dat wij er alles aan zullen doen om u tegemoet te komen.
Maar u moet er wel rekening mee houden dat het u ook geld gaat kosten.
We merken dat iedereen dat ook wel begrijpt.

We hopen op uw begrip en geduld.

Haye en Geert

 

Annuleringsvoorwaarden
Voor de volledigheid hierbij nog in het kort de annuleringsvoorwaarden.
Per 1 januari 2020 zijn we lid geworden van de BOVAG. Dat betekent dat alle huurovereenkomsten die geboekt zijn voor 1 januari 2020 de ‘oude’ Algemene Voorwaarden gelden en na 1 januari 2020 de BOVAG huurvoorwaarden.
U kunt dit ook vinden op onze website:
https://www.noorderzon-campers.nl/algemene-voorwaarden-verhuur/

Bij reserveringen geboekt voor 1 januari 2020 gelden de volgende annuleringskosten:
– 10% van de huursom tot 10 weken voor het begin van de huurperiode
– 50% van de huursom tot 6 weken voor het begin van de huurperiode
– 90% van de huursom binnen 6 weken voor het begin van de huurperiode

Annuleringskosten bij reserveringen geboekt na 1 januari 2020:
– bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 10% van de huursom;
– bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 35% van de huursom;
– bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 40% van de huursom;
– bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 50% van de huursom;
– bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de aanvangsdatum van de huurperiode: 75% van de huursom;
– bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de aanvangsdatum van de huurperiode: 90% van de huursom;
– bij annulering op de aanvangsdatum van de huurperiode of later: de volle huursom

Disclaimer
Dit bericht is bijgewerkt op 11-4-2020.
Het kan zijn dat door ontwikkelingen in de komende dagen/weken/maanden dat bovengenoemde weer gaat wijzigen.
U kunt geen rechten ontlenen/dingen verwachten voor andere huurperioden dan hier boven genoemd.