Bij de aanschaf van een camper is een goed advies en gedegen onderzoek natuurlijk onmisbaar, ook na de aanschaf zijn er een heleboel (nieuwe) zaken waar u als camperaar aan moet denken. Het onderhoud van het woongedeelte van de camper bijvoorbeeld. Voor het behoud van een camper kunt u (twee)jaarlijks een campercheck laten uitvoeren, maar wat houdt dat nu precies in?........
Toen wij (Haye en Geert) jaren geleden begonnen met het verhuren van campers kwamen we allebei in een totaal nieuwe wereld terecht. Met onze spaarcenten kochten we een camper waarvan we dachten dat deze camper de ideale camper was. Het verhuren vonden we leuk en vele campers volgden. Terugkijkend hadden we wel duizend dingen anders/beter kunnen doen, deze ervaring gebruiken we nu om klanten te behoeden voor de fouten die wij al eens gemaakt hebben.
Bij de aanschaf van een camper is een goed advies en gedegen onderzoek natuurlijk onmisbaar, ook na de aanschaf zijn er een heleboel (nieuwe) zaken waar u als camperaar aan moet denken. Het onderhoud van het woongedeelte van de camper bijvoorbeeld. Voor het behoud van een camper kunt u (twee)jaarlijks een campercheck laten uitvoeren, maar wat houdt dat nu precies in?
Een campercheck wordt gedaan door vrijwel alle camperbedrijven, er is alleen geen wetgeving die voorschrijft wat een campercheck in moet houden. Uit ervaring (o.a. door de verhuur) weten we wat de zwakke punten zijn van een camper en waar we op moeten letten bij de controle daarvan. Hieronder beschrijf ik in grote lijnen wat wij bij een campercheck controleren.
Vochtmeting
Het belangrijkste controlepunt bij een campercheck voor het behoud van de camper is een vochtmeting/vochtcontrole. Met speciale meetapparatuur meten we de vochtwaarde in de wanden van de camper. Een camper is opgebouwd uit panelen die middels lijsten aan elkaar gelijmd zijn, ook zitten er veel onderdelen als dakluiken, serviceluiken, deuren, schotels en aansluitingen in de wanden en op het dak gelijmd. Normaal gesproken is alles keurig waterdicht verlijmd maar door een productiefout, veroudering van de kit, corrosie of schade kan er natuurlijk een lekkage ontstaan. Als dit probleem in een vroeg stadium wordt geconstateerd is er over het algemeen niet zoveel aan de hand, de lekkage kan dan opgespoord en verholpen worden. Wordt het probleem niet op tijd geconstateerd dan kan er een rotte plek ontstaan, dan wordt herstel wel wat complexer. We kunnen dan de oorzaak van de lekkage ook gewoon oplossen om te voorkomen dat de problemen groter worden maar volledig onzichtbaar repareren van de schade is dan kostbaarder.
Bij de vochtmeting controleren we de camper op meer dan 20 punten. Samengevat zijn dat de volgende punten:
-
- Kitnaden van o.a. de wanden, het dak, de dakluiken en de ramen.
- De bodem en wielkasten worden gecontroleerd en in de meeste gevallen brengen we een waterafstotende coating aan.
- Met een vochtmeter inspecteren we het vochtpercentage in de wanden en het dak. Normaal gesproken is het vochtpercentage niet hoger dan 20%, bij hogere waardes onderzoeken we of er een lekkage is.
Bij Dethleffs campers die nog in de vochtgarantieperiode vallen, wordt tijdens de bodembehandeling een speciale spray gebruikt, specifiek voor uw Dethleffs; hiervoor geldt een meerprijs van € 55,-.
Chassis/onderstel
Een groot deel van de controle van de onderzijde van de camper doen we bij de vochtmeting, maar er zijn nog een paar andere belangrijke punten om te checken.
Soms is er een reservewiel gemonteerd onder de camper, mocht u het reservewiel nodig hebben dan is het wel fijn als de beugel waar het reservewiel in hangt niet vastgeroest zit. Jaarlijks even checken en smeren voorkomt vervelende verrassingen.
Ook de steunpoten worden gecontroleerd en doorgesmeerd indien nodig.
Banden
Bij de APK wordt er naar de profieldiepte en toestand van de band maar niet naar de leeftijd. Omdat campers vaak weinig kilometers maken kan het vele jaren duren voordat een band versleten is. Het hoofdbestandsdeel van een band is rubber en rubber is een natuurproduct waarvan de samenstelling op den duur verandert. Na een aantal jaren zullen er scheurtjes in de wanden en loopvlak ontstaan en daarmee neemt de kans op problemen met de band toe. Het is erg lastig te beoordelen wanneer een band nog veilig te gebruiken is en wanneer niet en daarom wordt er voor campers sterk geadviseerd om de banden na 6 jaar altijd te vervangen. Op de banden staat een DOT-code waar op te zien is wanneer de band geproduceerd is.
De kans op een klapband is bij juist onderhoud heel klein, gebeurt het echter wel dan zijn de gevolgen vaak heel groot. Bij een klapband wordt een camper vrijwel onbestuurbaar waardoor het risico op een aanrijding reëel is. Gaat er wat mis met één van de achterbanden dan kunnen er delen van de kapotte band door de wielkasten heen slaan en in de camper eindigen. Vaak ontstaat er dan ernstige schade aan het interieur van de camper.
Het risico op een klapband wordt vergroot onder een aantal omstandigheden:
- (Droogte)scheuren
- Te warme banden
- Te zachte banden (door te zachte banden ontstaat er iedere omwenteling teveel vervorming en wordt de bandentemperatuur hoger)
- Overbelasting
Omdat we niet alle factoren kunnen beïnvloeden is het wel van belang om de zaken die we wel in eigen hand hebben goed voor elkaar te hebben.
Verlichting en zicht
Om veilig te kunnen reizen moet uiteraard de verlichting goed functioneren. Een camper heeft meestal meer lichtpunten dan een personenauto en er zal dan ook vaker een lampje kapot zijn. Bij het vervangen van een lamp moet altijd goed gelet worden op het juiste wattage, de recente campers zijn erg gevoelig voor verkeerde lampen en er kan een stroomkring uitvallen als er een verkeerde lamp wordt gemonteerd.
Het liefst reizen we allemaal met mooi weer maar af en toe een regenbui is bijna onvermijdelijk. We controleren daarom ook altijd even de ruitenwissers.
Interieur
De ervaren camperaars kennen het bijna allemaal, tijdens het rijden gaat er een lade of kastdeurtje open en rolt de inhoud over de vloer. Heel vervelend als dat op een moment gebeurt dat er niet even gestopt kan worden.
Bij de bouw van een camper wordt er in de meeste gevallen erg gelet op het gewicht, dat kan ertoe leiden dat sommige delen wat fragieler zijn dan we thuis gewend zijn. Bovendien beweegt het interieur tijdens het rijden continue en kan er ruimte ontstaan op kastdeursluitingen e.d.
Bij de campercheck controleren we dan ook of alles goed hangt en sluit, lattenbodems van de bedden worden geïnspecteerd en alle horren en verduisteringen worden nagekeken.
Camperopbouw
Op de campings en camperplaatsen zien we regelmatig iemand hard met de deur gooien om hem goed dicht te krijgen, vaak is het een kleine moeite om de deur(en) weer goed af te stellen zodat ze netjes sluiten.
Verder kijken we naar de het hang- en sluitwerk, deurvangers die ervoor zorgen dat de deur niet dicht waait en de raamuitzetters. Een gebroken of defecte raamuitzetter kan ervoor zorgen dat een raam te ver geopend wordt waardoor hij uit het scharnier valt. Ook wordt de werking van o.a. de draaiplateau’s, opstaptrap en de signalering daarvan gecontroleerd.
Watersysteem
Lekkage in de camper is erg vervelend. Zeker na de winterperiode komt het nog wel eens voor dat er iets mis is met het systeem. De vuilwatertank hangt in de meeste gevallen onder de camper, de kraan daarvan heeft het wat zwaarder te verduren door opspattend water en soms pekel.
Naast deze aandachtspunten kijken we ook naar de werking van het toilet en vooral de toiletcassette. Ook wordt de douchebak aan een inspectie onderworpen, scheuren komen regelmatig voor.
Gasinstallatie
De regelgeving omtrent de gasinstallatie in een camper is in Nederland minimaal, een juiste werking is voor de veiligheid erg belangrijk. Gasinstallaties in fabriekscampers zijn over het algemeen erg veilig maar een klein beetje onderhoud is wel noodzakelijk om dat zo te houden. We controleren gasslangen, drukregelaars, het leidingsysteem wordt afgeperst en we kijken of de ventilatie in de gaskast in orde is. Gasslangen bij een lage-druk-systeem dienen te worden vervangen na vijf jaar, bij hoge-druk-systemen mag dat na tien jaar. De datum staat op de slang. Bij scheurvorming of beschadiging van de slang ALTIJD een nieuwe plaatsen.
Elektrische installatie
Bij campers is de elektrische installatie in de meeste gevallen opgedeeld in twee delen. Het eerste deel van de installatie werkt op 230V en het tweede deel op 12V. De verlichting en apparatuur in het camperdeel werkt normaliter op 12V, de energie wordt onttrokken uit de huishoudaccu. Zodra de camper is aangesloten op het 230V netwerk wordt de accu bijgeladen en kunnen de 230V stopcontacten gebruikt worden. Aangesloten op 230V kan de koelkast meestal ook op 230V gebruikt worden om gas uit te sparen.
Bij het 230V gedeelte worden de aansluitstekker, aardlekschakelaar en overspanningsbeveiliging nagekeken. Het 12V gedeelte is wat complexer, hierbij controleren we de laadstromen van de acculader en de dynamo, de accu en de aansluitingen. Een accu is een slijtage-onderdeel en we kunnen de capaciteit met speciale apparatuur goed meten. Bij goed gebruik kan een AGM accu (meest gebruikt in campers) erg lang mee gaan. Bij foutief gebruik kan de levensduur razendsnel verkort worden.
Apparatuur
De ene camper is wat luxer uitgevoerd dan de andere maar meestal zit er wel wat apparatuur ingebouwd, de meest voorkomende apparaten zijn:
- Koelkast
- Verwarming/boiler
- Gasstel
- Oven
- Achteruitrijcamera
- Schotel
- Zonnepaneel
Deze apparaten zijn vrij onderhoudsvriendelijk maar met name de apparaten die op gas werken kunnen soms wel wat aandacht gebruiken. Naast de test op correcte werking maken we ook de brander en branderruimte van de koelkast schoon. Ook zien we soms veel stof in de ruimte waar de boiler/verwarming is gemonteerd, op lange termijn kan dit tot problemen leiden dus even stofzuigen kan dan ook geen kwaad.
Bij kooktoestellen raken de sproeiers nog wel eens verstopt door vervuiling en corrosie. Hierdoor kan de vlam erg onrustig en minder krachtig worden.
Buitenuitrusting
Als afsluiting lopen we aan de buitenzijde de aangebrachte uitrusting nog na.
De luifel wordt gecontroleerd en als hij niet fijn opent of sluit dan kan hij afgesteld worden. Kromme of beschadigde delen zijn vaak ontstaan door schade, is er schade dan wordt er per geval bekeken of de luifel nog goed te herstellen is. Vervanging is vaak aan te bevelen omdat het veel tijd kost om de luifel na het vervangen van onderdelen weer optimaal te laten functioneren.
Het is belangrijk dat de fiets veilig en stevig op de fietsendrager blijft staan, we controleren bij de campercheck dan ook de bevestigingsmiddelen voor de fiets en de bevestiging van de drager aan de camper.
Overige aanbouwdelen zoals een ladder of imperiaal worden aan een visuele inspectie onderworpen.
Tot slot
Een camper is een prachtig bezit, met een klein beetje aandacht kunt u er jarenlang probleemloos plezier van hebben. Een deel van de inspectie kan een handige camperaar prima zelf uitvoeren en tijdens het gebruik merkt u natuurlijk ook altijd als er iets niet helemaal in orde is. Zaken die de veiligheid en behoud van de camper waarborgen kunnen beter door een specialist uitgevoerd worden. Bent u benieuwd wat de kosten zijn van een campercheck? Bekijk dan onze actuele prijslijst op https://www.noorderzon-campers.nl/werkplaats/.
U kunt via het formulier hieronder direct een afspraak maken. Heeft u vragen, bel ons gerust op 0561-700 205.